söndag 5 juli 2009

Bonus

I går, lördag, skulle det vara en gråmulen dag enligt meterologerna. Men än en gång hade de fel och jag fick en bonusdag. En dag som var underbar.

Drog iväg relativt tidigt till bästa S lilla skärgårdsö ett stenkast utanför fastland. En dag med sol, trevligt sällskap och lite backgammonspel är inte fel. Jag gillar den där lilla ön och livet på ön. Man bara "är". Att bara vara är något jag gillar.

Det finns inte många hus på denna ö. Ett av dem, ett "jättehus", är ganska känt från svunna tider. I går var jag inne i detta hus och tittade runt lite. Oj, vilket hus! Gammalt och man kunde nästan känna av svunna tiders alla fester som varit i detta hus. Förutom att huset var gammalt så var också mycket bevarat och är säkert en bra bit över hundra år gammalt. Tapeter, möbler, inredning etc. Bäst av allt, hemmet är dessutom i full drift.

Bästa S hur är också gammalt och jätefint. En gammal, gammal röd trädkåk och även där finns detaljer från svunna tider. Huset är sådant att det ger, i alla fall mig, en speciell känsla av frid. Allt är ett eldorado för en människa som mig; romantiker och med intresse för histora.

Jag skulle själv vilja ha en nästan en egen liten ö. Det känns nästan som en "lunga"; ger kraft åt både kropp och själ att vistas på denna lilla gudomliga plats.

Inga kommentarer: