lördag 20 juni 2009

Bakis

... är nog något många är idag. Några är "bakisnöjda" efter ett underbart firande av midsommar. Några är "bakismissnöjda" för att dagen och kvällen inte nådde de ställda förväntningarna. Tyvärr ställs det många gånger väldigt höga krav; "nu SKALL vi ha trevligt" och i synnerhet helger som midsommar, jul och nyår. Lever helgen inte upp till ställda krav så slutar allt med platt fall och besvikelse som ibland kan yttra sig på många negativa vis. Själv har jag aldrig förstått varför man skall ha en massa förutfattade meningar om hur en helg ska firas. Allting har sin gång och oftast blir allting trevligt om det inte finns en massa måsten och förväntningar om hur något "SKALL" vara.

Själv har jag valt en lugn midsommar i år. Tackade nej till att umgås för jag kände att det inte fanns någon ork. Knappt att jag orkade med mig själv och hur ska då andra orka med mig? Jag behövde komma i kapp med mig själv eftersom det varit ganska mycket för mig sedan första juni både privat och arbetsmässigt. Sedan några år tillbaka har jag lärt mig att lyssna på min kropp från tå till topp och till skillnad från då tar jag numera min kropps signaler på allvar.

I dag känns mitt val riktigt skönt. Vaknade som vanligt innan tuppen normalt skall börja gala pigg och utvilad. Känslan av att ha haft en extra dag att vila på och ha två lediga dagar kvar är underbar! I dag finns massor av energi att göra mitt hem presentabelt och morgondagen kan ägnas åt bara trevligheter. Skall även ägna dagen åt att fundera ut vad som ska ske i morgon; kanske en dag på bryggan, en båttur ut i skärgården, en cykeltur, bio.... Hoppas att solen kommer kanske att lysa något. Angående solen. I går i en av våra tv-kanalers nyhetssändningar visade de "tio-i-topp solligan". Stockholm ligger under 10-strecket av de städer där solen lyst mest den här sommaren. Denna placering förvånar mig inte. Inte är det många strålar som nått oss som bor i denna stad den här sommaren. Men, men det kan bara bli bättre :-)

Inga kommentarer: