lördag 6 juni 2009

Eu-val

Att rösta är viktigt. Det är inte bara en rättighet vi i Sverige har utan rentav en skyldighet enligt mig. Vi har i vårt land en demokrati som våra förfäder för länge sedan kämpade hårt för att erhålla. En del miste tom sina liv. På vår jord finns det massor av individer som lever under diktatur mm och allt vad detta innebär. Även om många idag inte bryr sig om vilken politik som förs varken i Sverigen eller i EU så anser jag att man ska engagera sig och rösta när det är val. En anledning är för att visa respekt till våra förfäder och för alla de som inte har någon möjlighet att påverka. Ett väldigt simpelt exempel på vad demokrati leder till och som många kanske inte tänker på i vardagen är att vi i Sverige arbetar 40-timmars arbetsvecka och har lagstadgad 25 dagars semester. Detta är 2 frågor, i alla fall den första, som i alla fall min käre morfar var med om kämpade för. Längre bort än så är det inte.

I morgon är det nu dags för alla att rösta om detta inte är gjort i något förtidsval. Antingen om man har tagit ställning eller ej är det viktigt att lägga sin röst. Det går alltid att rösta blankt. En blank röst anses ogiltig men den kommer att räknas och hamna i protokollet blanda de blanka rösterna. Jag vet - jag har varit valarbetare i många val. Antalet blankröster är jag övertygad om att alla politiker reflekterar över och vad de kan göra till nästa val för att vinna dessa röster. Att blankrösta är ett perfekt sätt att visa eventuellt missnöje. Att vara "soffliggare" räcker inte. Inom skaran "soffliggare" döljer sig mycket; sjuka, förhindrade etc etc.

Den här gången har det varit svårt för mig att ta ställning eftersom jag av privata skäl inte har haft de tid som krävs för att sätta mig in i de olika partiernas budskap. Jag har ej heller haft så mycket tid att ta del av de debatter som hållits i olika massmedia. Men nu har jag bestämt mig och kommer inte alls att rösta som jag gjorde i det förra riksdagsvalet. Till EU-valet kommer min röst att läggas på Feministiskt initiativ och Gudrun Schyman. Deras politiska mål om de får en plats i EU-parlamentet överensstämmer mycket med frågor som är viktiga för mig.

Här är en kort sammanfattning hämtad från deras hemsida:

Gör fri abort till en mänsklig rättighet. I många EU-länder inskränks aborträtten under trycket från familjefundamentalistiska och religiösa krafter. De mänskliga rättigheterna har en viktig ställning inom EU. Nu är det hög tid att börja se självbestämmande över den egna kroppen som en självklar mänsklig rättighet!

Aktivt jämställdhetsarbete. Inrätta en EU-kommissionär för jämställdhet och en för antidiskriminering. Gör genomgripande jämställdhetsanalyser av EU:s årliga budgetar. Ge jämställdhetsfrågorna status och prioritet i parlamentet.

Bygg ut förskolan och barnomsorgen i hela EU. Bristen på förskola och barnomsorg och idén om mannen som familjeförsörjare är ett allvarligt hinder för jämställda relationer och ekonomisk utveckling i de allra flesta medlemsländer. Ett första mål bör vara att barnomsorg tillhandahålls för 90 procent av alla barn inom EU.

Stoppa sexslaveriet. Intensifiera arbetet mot handeln med kvinnor och barn för sexuella ändamål och andra former av prostitution. Utred hur legaliseringen av prostitution i många medlemsländer påverkar handeln med sexslavar. Exportera den svenska sexköpslagen till övriga Europa. Påtala och belys mäns efterfrågan som den främsta orsaken till sexslavhandel och prostitution.

Jämställd representation inom hela EU-organisationen. Alla medlemsländer och organ bör få direktiv om att genomföra åtgärdsprogram där kvinnor och minoriteter är underrepresenterade i beslutsprocessen.

Fokus på mäns våld mot kvinnor. Våldet mot kvinnor är Europas största säkerhetsproblem och utgör systematiska kränkningar av mänskliga rättigheter. Genom att lyfta frågan till den högsta politiska nivån kan EU bidra till framsteg i många medlemsländer. Analysera och redovisa våldets samhällsekonomiska kostnader på EU-nivå.

Respektera rätten till asyl. Riv ner de orimliga hindren för människor att söka en fristad i Europa. Avskaffa de stränga visumkraven och transportörsansvaret, som tvingar flygbolag med flera att stoppa människor som söker skydd.

Ett sekulariserat EU, där kyrka och stat hålls åtskilda. Det är orimligt att kyrkor och andra religiösa sammanslutningar ges en särställning i förslaget till EU:s nya konstitution, Lissabonfördraget. Katolska kyrkan och andra familjekonservativa krafter ska inte åka gräddfil i politiken.

Motverka militariseringen av EU. Lissabonfördragets planer på en försvarsallians, en gemensam armé och militär upprustning måste stoppas. Europas länder bidrar till fred i världen genom mångfald, solidaritet och diplomati – inte genom militärallianser och vapenprogram.

En könsmedveten klimatpolitik. De stora ojämlikheterna i världen har gett en liten grupp män makt och kontroll över näringsliv och politik. Deras beslut leder till en överkonsumtion och ohållbara utsläpp av växthusgaser – där rika män står för en oproportionerligt stor andel. EU:s klimatpolitik måste bygga på såväl global solidaritet som på en jämställd och rättvis fördelningspolitik inom EU-länderna.

2 kommentarer:

Peter Midas sa...

Fri abort? Vem skall bestämma över mitt barn som pappa? Det är lika mycket mitt barn som kvinnans. Men mig behöver hon inte ens fråga, bara göra abort. Det är ett etiskt övergrepp att någon annan kan bestämma sig för att döda mitt barn. Nej, fri abort är vansinnigt, men möjlighet till abort är OK. Hur jävla sjuk i huvudet är inte det as till kärring som valde att abortera två foster för ATT DE VAR FEL KÖN! Helvete, sy ihop det jävla kräket, skicka henne till återvinning! (Nåja...)

Nu du, fick du en macka va? Ha en bra dag, jag skall också rösta idag, men faktiskt på junilistan som alternativ till blankröst. Dom är ju tvärpolitiska och har EU på agendan, inte partipolitik. Jag tycker det är ynkligt att man stjäl EU-frågorna till partipolitikens PR-altare.

Tjillevipp! Vi hörs!

Fröken Lur sa...

På ett vis kan jag hålla med dig, att det även är pappans barn och att man är två om att fatta beslutet. Att ta bort ett foster för att det är fel kön är inte okej om det endast är detta som är anledningen. Tror dock att detta inte är vanligt förekommade.

Möjlighet till abort finns inte i många av våra europeiska länder, de katolska. Jag drar likhet mellan fri abort och möjlighet till abort.

Om jag själv skulle bli gravid och väljer abort av en eller annan anledning anser jag mig ha rätt att besluta detta. Detta anser jag vara alla kvinnors rättighet. Det är ändå kvinnans själ och kropp som påverkas både under graviditet och förlossning.

Sen är det bra om beslut sker i samförstånd med pappan. Jag skulle kunna argumentera hur mycket som helst men väljer att hålla mig kort så länge.