fredag 19 juni 2009

Mångfald

Jag vill anse mig vara en människa som värnar om mångfald. Jag vill också anse mig vara en individ som välkomnar nya medborgare/invånare till vårt land oavsett anledning till varför man väljer att bosätta sig i Sverige. Jag är också förespråkare av att alla människor är fria att göra sina val, ha åsikter etc och man skall ha respekt för varje individs beslut och åsikter.

Men jag är lite kluven och håller inte fast vid min filosofi till 100%. Något som stör mig och som jag tycker blir vanligare och vanligare i alla fall här i Stockholm är kvinnor klädda i burka eller klädda i schalar runt huvudet och långa tunikor som skyler benen ner om fotknölarna. Denna klädsel är nog vanligast på kvinnor som är nyanläda från tex Somalia och länderna däromkring.
En del vill påstå att kvinnorna bär denna dräkt helt frivilligt. Ja, kanske är det så för en del och då är det okej. Men jag tror och är nog övertygad att så är det inte för alla kvinnor som bär dessa klädesplagg. Vad jag har hört, men det är endast hörsägen och jag kan inte fakta, är att inte ens koranen förespråkar denn klädsel.
För mig är denna klädsel symbol för kvinnoförtryck och inget annat. Kvinnoförtryck är något som jag inte kan acceptera i någon form. Det är nästan på gränen att jag mår dåligt av att se kvinnor i klädsel som jag nämner ovan. För hur ska jag veta om det bärs frivilligt eller ej? Vad kan jag som individ/vårt samhälle Sverige göra för kvinnor som inte bär kläderna frivilligt? Hur når vi fram till dessa kvinnor? Hur kan vi hjälpa dem bli av med den "last" de bär och som de kanske inte vill bära?

2 kommentarer:

Peter Midas sa...

Men hus fasen vet dom vem som är vem på släktkortet?

Fröken Lur sa...

Haha, det har jag inte tänkt på. Jadu, man kan undra.

Lite komiskt blir det också om man tänker vidare. Tänk så många olika fotoalbum det måste finnas men det ser ut som om alla, oavsett foto, är släkt.