måndag 8 juni 2009

De nådde inte ända fram

Så är valet klart. FI som jag valde att rösta på i detta val nådde inte ända fram. Tycker det är synd. Jag tror att Gudrun Schyman skulle platsa bra i EU-parlamenet.

Uppstickarna PP lyckades däremot. Nu har jag inte läst på men en viktig punkt lär vara att värna för varje persons personliga integritet. Just den biten tycker jag är viktig.

SD är ett annat parti som inte nådde fram. Det tycker jag är bra. Riktigt bra. Fick i går på nyheternas valvaka höra att vägen för de olika indvandrarfientliga partierna i övriga Europa har varit just genom EU. Har de väl kommit dit så brukar det gå av bara farten att de även kommer in i riksdagsvalen i de olika länderna när det är dags för sådant val. Detta parti är ett parti jag inte vill ha representerat framöver i vår riksdag.

Folkpartiet knep en mer plats än tidigare. Här tror jag det är Maurit Paulsson som lockat väljare. Det är okej. Tror att Maurit kan röra om bra i EU-grytan.

Moderaterna tappade. Det räckte inte att Anders Borg stod på torget i Solna och arbetade för sitt parti. Att jag nämner just Anders Borg beror på att jag var där i går för att shoppa. Jag som normalt inte bryr mig om kändisar kunde inte låta bli att ta emot bladet om Moderaterna som han gav mig. Kändes lite speciellt. Det är ändå vår finansminister. En man som jag tycker gör ett hyfsat bra jobb under rådande omständigheter.

Miljöpartiet fick fler platser än tidigare. Bra eller dåligt? jag vet inte riktigt. Vissa frågor som de vill driva är riktigt bra.

Jag är besviken på mina medmänniskor. Ett valdetagande på strax över 42% är uselt. Riktigt uselt. Om man vill visa sitt eventuella missnöje då skall man blankrösta. Som det är nu är det ca 58% av Sveriges befolkning som inte bryr sig om den politik som förs i EU.

Mina kära föräldrar hade tänkt att vara soffliggare. Tror inte de är speciellt unika. Tror att det är många i den generationen som inte röstar. Men jag lyckades vända dem i lördags. I går fick jag ett samtal från mamma som ville berätta att hon och pappa gjort som jag sa; gått till vallokalen.

Inga kommentarer: