söndag 24 maj 2009

Att cykla sitter i ryggmärgen

Jag har inte cyklat på 12 år. Men idag har jag trampat på. Tänk, ett par tramptag och man cyklar som om det var i går.

Den stora skillnaden idag mot förr är att jag har blivit feg. Litar inte riktigt på att bromsarna är ok och det var sådär 5 år sedan som de gjordes vid och sedan dess har cykeln bara stått.

Som jag gissade i mitt förra inlägg fanns ingen luft i däcken. Efter en liten promenad kände jag att det skulle bli jobbigt att leda cykeln ända hem eftersom det gick trögt utan luft i hjulen. Ringde bästa E för att höra om hon var hemma men fick inget svar. Förmodligen låg hon och snarkade eftersom klockan var strax före 10.

Men så fick jag en snilleblixt! Cykelringen på Hornsgatan borde ha öppet. Och visst var det så. Förutom cykelpump inhandlades en hjälm. Att handla hjälm är inte lätt. Eftersom man blir något fulare i hjälm tyckte jag det var lika bra att satsa på en som satt bra. Svart, blank och fin dock utan namnet på sidan.

En tanke som slog mig när jag satt där på cykeln med min nyinköpta hjälm var att detta aldrig skulle hänt för några år sedan. Det måste vara med åren som min fåfänga trappats ner.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det handlar varken om ålder eller fåfänga utan om hur du påverkas av hjälmpropaganda. Det tjatas om hjälmar till förbannelse och till sist orkar människor inte stå emot trycket och köper sig en..motvilligt.
Tack vare att jag cyklar så mycket utomlands och ser att de flesta europeer INTE har hjälm kan jag ha en mera avspänd inställning till det hela och därmed stå emot grupptryck/propaganda och tänka själv när hjälm kan vara befogat och när det glider över till trygghetsnarkomani.

Fröken Lur sa...

Nja, vet inte om jag vill hålla med dig.
Två tredjedelar av alla olyckor med cyklar så får huvudet sig en smäll. En smäll på fel ställe på kraniet kan sluta ganska olyckligt.

Med den trafik som idag råder både på gator och cykelbanor så händer det ganska många olyckor.

Jag tror aldrig jag skulle förlåta mig själv om jag skadar huvudet om det gått att undvika med hjälm. Huvudet är ju det dyrbaraste man han här i livet.

Anonym sa...

Skulle du förlåta dig själv om du skadade dig MED hjälm?
En hjälm skyddar mot skallskador men inte mot hjärnblödning.
Det är och förblir ditt eget beteende som avgör. Happy biking.