fredag 22 maj 2009

I tygaffären

I eftermiddag har jag njutit några timmar. Jag har varit i tygaffären!

Jag älskar att gå i en tygaffär där jag både kan känna och se alla tyger, låta inspirationen flöda för fullt och drömma mig bort genom att se mig själv i alla kreationer.

Lite trist att det mig veterligen bara finns 2 tygaffärer i Stockholms innerstad. Dessutom är sortimentet lite si sådär. Kul var i alla fall att det var massor av besökare i affären så underlag finns det! Kul var det också att sitta mitt emot två tonårstjejer när jag bläddrade i mönsterkatalogerna. Kul, ja jag blev glad också för jag förstod att de sydde och komponerade själv och ändå kan de ha varit max 15 år.

Lite extrakul var det att höra den ena tjejen prata om sin kommande brudklänning som skulle sys och något senare barnkläderna. Får hon en tjej skall den här tjejen tydligen få uppsytt en massa förklädesklänningar. För en gångs skull kunde jag låta bli att lägga mig samtalet men det var svårt. Var på väg att varna henne för att sy sin egna brudklänning. Det betyder nämligen otur och JA, jag sydde min brudklänning så jag vet att skrönan stämmer.

I helgen skall det regna. Helgen blir därmed en perfekt helg för systuga! Här ska det sys två tunikor. I min fantasi kommer de att bli sååååååååå fina! Billiga blir de också. Det var extrapris på tyget; 49 kronor metern och jag köte 2 meter för att vara på säkra sidan eftersom jag hade mitt mönster hemma.

Jag shoppade även ett basmönster för en helt vanlig blus. Basmönster för blus med eller utan ärm. Retar mig lite för jag hade ett som var perfekt men ibland är jag en slarva och just det mönstret är borta. Längre fram i sommar skall det sys några blusar utan ärm. Perfekt att sy själv; går ganska snabbt och det kräver inte massor av tyg. Resultatet blir oftast en snygg blus för en väldigt liten peng. Dessutom är jag barnsligt förtjust i ärmlösa blusar. Javisst ja, jag har ju numera "gäddhäng". Ska kanske tänka om och sätta i en liten ärm :-)

Inga kommentarer: