lördag 9 maj 2009

Våldtäkt?

Jag har tidigare berättat om den lilla oas "mitt i Stockholm" som jag bor i. I denna lilla oas finns ett rikt fågelliv. Ibland tror jag att det är här alla stadsfåglar har sina hem och så är de liksom oss människor inne i själva city enbart för att göra ärenden.

Ärenden i en fågels liv är tex att jaga brödsmulor på stadens uteserveringar. Är man mås så snor man nog lite större saker än bara brödsmulor.

I dag liksom alla andra dagar hörde jag fåglarna när jag steg utanför porten. Såhär på våren hörs de än mer; parningen är i full gång. Men är det parning där båda parter är lika intresserade?

När jag vandrade hemåt igen från affären hörde jag ett jäkla liv. En fågel som skrek otroligt högt. Självklart undrade jag vad det var som gjorde att en fågel skrek så hjärtskärande. För inte kunde det redan vara dags med "botjuvar" som stjäl okläckta fågelägg. Tittar lite uppåt och ser en måshane "sätta på" en måshona. "Sätta på" är det rätta ordet och stackars , stackars hona - hon verkade inte alls intresserad!

Inga kommentarer: