måndag 25 maj 2009

Kan det stämma?

Jag`sitter här och ser TV4 nyhetsmorgon. I de lokala nyhetessändningarna säger de att statskassan varje månad drar in 80 miljoner i trängselavgifter. Av dessa 80 miljoner är 20% relaterat till andra avgifter som tex påminnelseavgift vid obetald faktura.

- Det är ofantliga summor som trillar in i stadskassan varje månad! På vilket sätt kommer dessa summor skattebetalarna tillgodo? Till vilka, stockholmarna inklusive invånarna i kranskommunerna eller medborgarna i hela landet?

- Hutlöst att 20% av 80 miljoner är avgifter. Påminnelseavgiften är så hög som 500 kronor oavsett om fakturan är 40 kronor eller 1500 kronor. Att glömma är enkelt och det händer alla någon gång.

Jag hoppas att merparten av intäkterna går till utbyggnad av olika kommnala färdsätt. Fler bussar, nya linjesträckningar, utbyggnad av spårtrafik etc. Syftet med trängselavgifterna bör vara att minska trafikvolymen. Att få bot på den ökade bilismen kan enligt mig endast ske med ökad kommunal tillgänglighet av olika färdsätt.

4 kommentarer:

Peter Midas sa...

Tullarna är en ren plundring. Det är inte mindre trafik på infarterna nu än före tullarna.

Peter Midas sa...

Jag fick en faktura häromdagen på 10 Kr! Fantastiskt att dom överhuvudtaget inte har planering för detta. Man borde inte få betala mindre än 100 eller 200 per faktura, då skulle jag bara ha en faktura om året. Med tanke på att det kostar staten 50:- per faktura så går mitt ärende inte ens ihop. Genom att betala 10 pix försämrar jag lönsamheten med 40:- Men inte kan det vara bara 80 mkr som betalas i trängselskatt? det måste vara mycket mera.

Fröken Lur sa...

Tror att det är värre än så. För några år sedan hörde jag att en faktura, oavsett organisation, kostar närmre 300 kr att producera.
Rena rama galenskapen att skicka en faktura på 10 kr!!

Det borde vara med vägtullarna som med skattekontot. Man har ett konto hos vägverket.

Peter Midas sa...

HAr hört siffran 350:-för ett antal år sedan, men det är ju faktura somskallkollas av etc manuellt. Marginalkostnaden för en faktura som skannas och OCR:as måste vara väsentligen lägre. Transportstyrelsen och begärde ett kvitto på mina 10:- eftersom jag bara kan bevisa att jag skickat pengarna, men aldrig att dom tagits emot. Skall bli intressant att få veta varför jag inte kan få ett kvitto!

Hur är det med visionerna? Hör av dig vid tillfälle!