tisdag 5 maj 2009

Nu har jag varit hos polisen

Det var spännande och det var intressant. Och ja, jag anmälde mig. Lika bra så att jag får komma till intervju och så får jag se då om jag fortfarande är intresserad.

Allting är på ren frivilligbasis och i den omfattning som jag själv vill. Likaså väljer jag själv vilka uppdrag jag vill göra från gång till gång. Det kan vara att sitta i "knappen" en fredags eller lördagskväll (det finns en tjänst där man kan ringa för att prata med någon när man går hem en sen natt och är orolig). Det man gör är att prata med den uppringande och om man anar att det är fara på gång överlämnar man telefonen till en polis. Syftet med att vara volontär är att vara en brygga mellan medborgaren och polisen.

Själv tycker jag det skall bli givande att komma närmre och få ta del av polisens verksamhet. Det skall också bli givande att få känna att jag kanske med att bidraga med min närvaro på stan, i telefon mm kan vara delaktig i att skapa ett tryggare samhälle för alla. Fortsätter jag och om jag blir godkänd kommer jag att tillhöra ett distrikt nära min bostad. Det känns bra. Ibland kan det dock vara större evenemang som alla distrikt deltager i. Tex större matcher på råsunda.

Det skall också bli intressant att få ta del i alla de utbildningar/kurser som man har möjlighet att gå. Krimonologi, narkotika, hur man hanterar konfikter mm mm

Det finns bara ett litet "aber". Förmodligen blir det tidigast till hösten som det blir dags för första utbildning för mig och innan dess - inget volontärarbete.

Inga kommentarer: