lördag 23 maj 2009

Dålig syn

Jag är närsynt och behöver "extraögon" utan tvekan när jag kör bil, är på bio, läsa textremsan på tv osv. Visst händer det då och då att jag är fåfäng och ger mig iväg ut utan mina glasögon och då ser jag några meter framför mig. Det fungerar men jag kan uppfattas som en stropp för jag känner inte igen bekanta på några meters avstånd. Att inte använda glasögonen är också bra när jag går på första dejt. Ibland är det bra att inte se allt som man kanske borde se. Detsamma gäller när man är på fest. Att kunna säga; "Nej det såg jag inte" är perfekt när man vill undvika att hamna i diverse skvallersamtal.

Jag har aldrig haft problem med att läsa böcker, trä i sytråd i nål mm när jag haft glasögonen på mig. Nu fungerar det inte. De måste av! Det vanliga brukar vara att glasögon åker på när man ska läsa i min ålder men för mig är det tvärtom. Bäst blir det dessutom om jag håller saker och ting på lite avstånd, i alla fall om det är väldigt finstilt. Att trä i sytråd i ett litet nålsöga är mer eller mindre ett helv.. Därför gjorde jag investering i går: Nålpåträdare! Hoppas det är lösningen på mitt "I-landsproblem".

Nej, det fungerar inte att köpa läsglasögon. Har provat och tom med den absolut svagaste styrkan blir allting suddigt. Min strategi får bli att avvakta tills ögonen blir ännu sämre när det gäller "nära håll" och satsa på dubbelslipade glasögon framöver. Usch, usch, usch hemska tanke! Om det är något som ger många vuxenpoäng så borde det vara just det. Tröstar mig med att det idag inte behöver synas att glasögon har dubbelslipning :-)

Inga kommentarer: