torsdag 12 mars 2009

Bergen







Det är kul att se vart olika läsare kommer från. Idag ser jag att jag har haft en besökare från Norge; Bergen.

Jag minns för ett antal år sedan då jag hade ett uppdrag just i Bergen. Jag skulle installera ett IT-system (Netwise) till en MD110-växel. Ansvarig där jag skulle installera var orolig eftersom han hade dålig erfarenhet från tidigare konkurrerande installationer. Oron var att även jag skulle få problem nu när ett nytt system skulle installeras. Alla som jobbat med teknikska installationer inom IT- och telekom vet att när något går snett, ja då kan det ta många timmar att hitta felets kärna.

Eftersom denna typ av installation påverkar hela företagstelefonin så skedde installationen efter kontorets stängning. Den här installationen blev en fredagkväll enbart för att min uppdragsgivare skulle känna sig lugn; jag skulle ha hela helgen på mig om något gick snett. Nu blev det inte så, allt tog ca 1 timme och installationen var klockren.

Detta gjorde att jag fick en hel lördag att tillbringa i Bergen eftersom det inte var så lätt att boka om fygbiljetten hem. Men vilken tur jag hade!
Än i dag minns jag denna brittsommarlördag i Bergen. Jag vandrade på Bryggan, åkte linbana, satt på uteservering - drack öl och njöt av solen, var delaktig i lördagshandeln på torget. Ja, jag hade en helt underbar dag i denna vackra stad! En stad jag nog aldrig skulle besökt om det inte var för jobbet.

En annan sak som är lite kul med Bergen är deras norska dialekt. Många tycker den är svår. För mig var det lätt. Riktigt lätt. De har nästan exakt samma skorrande R som jag. Det spelade ingen roll vem jag pratade med, alla förstod min svenska och jag förstod deras norska. Faktiskt är det så att jag har problem med Oslo-dialekten men inte med Bergen-dialekten.

Inga kommentarer: