fredag 20 mars 2009

Nouruz

eller Noorooz, Nowrooz, Nowruz!

Idag är det persiskt nyår och nu kommer alla perser, balucher, afghaner, tajiker, kurder och azerier att fira några dagar framöver! En del tom några veckor! Nouruz är en stor högtid för alla perser och detta fick jag bevis på förra året när jag tillbringade en helg i Danmark med några persiska vänner mitt i Nouruz.

Jag tycker att de gör helt rätt som firar nyåret nu eftersom de anser att nyåret startar i samband med vårdagsjämningen. För visst är det nu som det nya börjar.

Egentligen är det konstigt att vi inte firar denna dag. Våren borde firas med pompa och ståt i stället för den 31 december när det är kallt och eländigt samt att det är flera månader tills man känner att livet är drägligt. I alla fall enligt mig som avskyr vintertid.

I kväll är jag bortbjuden på middag. Dock inte en middag för att fira Nouruz. Men, jag kan ju se kvällen som nyårsfirande för att ge lite extra guldkant på kvällen även om jag inte tror att det kommer att behövas.

1 kommentar:

Peter Midas sa...

Mossmoss! Svensk handel har en bra kalender som har med all tänkbara helger för invandrade. Den får du säkert om du går dit på Regeringsgatan. Funkar det inte så fixar jag en åt dig! Ölafton?