söndag 15 mars 2009

Ett steg framåt

Så var steken klar.

Egentligen gillar jag inte fläskkarré. Brukar kalla det för fettkarré.

Men jag hittade en fin bit i en av stans affärer och prislappen var 25 kr kilot pga ett jubileum affären hade. Jag kunde inte låta bli.

Nu har den i alla fall stekt klar i min mormors gamla stekgryta. Kryddad med bla enbär och rosmarin. Den ska nog smaka bra för stekskyn som ska användas till sås smakade riktigt bra.

På tal om gamla grytor. Visst är det märkligt att prylar från svunna dagar kan användas än idag? Som exempel har jag som jag nämnde min mormors gamla stekgryta made by Kockums. Den måste vara från 40- eller 50-talet. Jag har ytterligare en kastrull jag ärvt från henne. En stor rostfri med tjock botten. Även den made by Kockums och förmodligen lika gammal som grytan. Varje gång jag använder kastrullen tänker jag på min mormor och minnena går tillbaka till alla de gånger jag har sett den på hennes spis. Min mormor var en riktig mattant och duktig på att laga god mat. Hoppas att detta går i arv och att omdömet om mig är detsamma. Dock blir jag aldrig en mormor :-)

Kockums som nu inte finns längre hanterade inte bara stora båtar utan gjorde en massa annat också. En gång i tiden var det Malmös största arbetsplats.
Egentligen är det lite konstigt hur tiderna förändras. I skåne fanns en bit in på 70-talet (tror jag om jag minns rätt) två stora varv. Ett i Malmö och ett i Landskrona. Idag finns inget.

Inga kommentarer: