söndag 15 mars 2009

Så var det över...

För denna gång och nästa "spektakel" blir, tror jag, i maj. Med spektakel menar jag melodifestivalen.

Jag har lite svårt att förstå vad det är som lockar så många i vårt land att sitta klistrade vid TVn flera lördagar i rad.

Det här året till skillnad från tidigare år har jag sett några program själv. Flertalet lördagar har jag dock somnat. Min största behållning av de här lördagarna är att jag fått upp ögonen för Petra. Jag gillar henne som programledare.

Så till spektakelt. För det första tycker jag det blir lite galet med dessa omröstningar varje lördagar. Det känns lite som ett lotteri; vilka bidrag som lottas in för respektive lördag dvs vilka bidrag ett specifikt bidrag skall tävla mot. Ett bidrag som kanske inte får så många röster ena lördagen skulle kanske få betydligt fler en annan lördag beroende på hur startfältet ser ut. Så till "folkets röst". Vad röstar man på? Låten, showen eller artisten/-erna? Känslan säger mig att låten många gånger har minst betydelse. Hur många röster har tex pojkbandet EMD eller EMO eller vad de nu heter fått av unga tjejer som är avståndsbetuttade i dessa söta grabbar?

För det andra så tror jag inte att det spelar någon roll vad vi deltager med i den stora finalen. Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. Omröstningen för mig verkar vara en klubb för inbördes beundran. Klubben i det här fallet är alla fd öststatsländer i balkanområdet. Varje år, de sista åren, har jag blivit lika förbannad/irriterad när jag sett finalen och sagt; det här var sista gången jag ser på detta spektakel. Men på något vis har jag svårt att hålla mig i från TVn denna kväll. Märkligt. Men på något sätt är detta hatprogram något jag inte kan hålla mig ifrån. Tradition, kult, grejjen i sig. Vad är det som får mig att sitta framför TVn? Nu när jag tänker efter kommer jag på att jag oftast ser finalen i någon form av sällskap, stort som smått.

Med all sannolikhet sitter jag där framför TVn när finalen går av stapeln. Förmodligen i någon form av sällskap. Kommer jag att vara stolt av vårt svenska bidrag? Ja, faktiskt. Tycker det är kul att vi ställer upp med ett bidrag som med all sannolkhet skiljer sig från mängden. Tycker också det är kul att man mixtrar med musik som i det här fallet; schlager och opera.

Inga kommentarer: