onsdag 21 januari 2009

Barack Obama

Nu är det ett faktum. Nu är han president.

Tror aldrig att jag har engagerat mig så mycket i själva valet och installationen som jag har gjort den här gången.

På något sätt så väcker denne man stora sympatier och hopp hos mig. Jag är inte unik med detta, vi är många, många, många som sätter ett hopp till Mr Obama.

Får vi en fredligare värld nu när krigarpresidenten har flyttat tillbaka till Texas? Får vi en värld där man ser till individens värde utan att värdera hudfärg, rötter etc?

Sen är det det där med ekonomi som alltid är viktig i politik och kanske än mer idag. Men jag är nog lite naiv, jag tror att det löser sig lite av sig själv om världen i stort blir "bättre". Kanske inte rent av sig själv men man kommer en bra bit på vägen.

Nu hoppas jag bara att alla inser och förstår att det tar tid med förändringar. Det gamla talesättet "Rom byggdes inte på en dag" gäller än idag. Jag hoppas också innerligt att Obama inte slutar som Martin Luhter King eller Kennedy. Tyvärr tror jag att det finns en risk. Det är många som kommer att känna sig trampade på tårna av den politik som kommer att bli ett faktum några år framåt.

"Yes, we can" är Obamas ord. Jag gillar dem! Förmodligen för att jag själv brukar säga; "Ja, jag kan" även om facit blir fel ibland :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att Obama kommer göra riktigt bra saker :)

Fröken Lur sa...

Lina;

Hej och välkommen till min blogg! Kul att få kommentar.

Jag tror också på Obama, jättemycket. Dessutom har han Fru Clinton som kollega vilket också är positivt. Tror och hoppas vi får se en USA-politik de närmsta åren som ingen i mannaminne har varit med om tidigare.