söndag 11 januari 2009

Narkotika är enligt mig djävulens påfynd

Det finns mycket olika droger, i alla fall en massa stimuli som kan anses som mer eller mindre drog.

Kaffe kan betraktas som drog eftersom koffeinet har förmågan att göra en del beroende. Själv är jag en sådan som blir oerhört påverkad och ibland använder jag koffeinet för att kunna hålla mig vaken en hel natt.

Nikotin kan också betraktas som drog eftersom även detta skapar ett beroende. En som är beroende är jag. Funderar lite smått på avvänjning men det är jäv...t svårt. Det känns nästan som om ciggaretten är ens käraste vän; den finns nära till hands när man är ledsen, upprörd, upprymd. Ja, alltid finns den där.

Alkohol är en annan drog. Nu börjar jag komma till drogerna som kan betraktas som samhällsproblem. Många är de familjer där alkoholen ställt till tragedier. Själv är jag drabbad av denna drog. Dock har jag en mamma som såg till att jag redan som 2-åring slapp att drabbas av alkoholens baksidor i min vardag. Men, avsaknaden av en "riktig" pappa dvs en pappa som var närvarande under hela min uppväxt har nog påverkat mig negativt om den bild jag många gånger har vad avser män och relationer. Jag vill nog gå så långt att jag kan påstå att det indirekt har påverkat det liv jag lever idag.

Så till den sista drogen jag tänker ta upp här. Narkotikan den värsta av dem alla. Även här har jag blivit påverkad även om jag inte använt någon narkotisk drog själv. Men tyvärr har jag sett på väldigt nära håll vad narkotika kan leda till då denna drog nyttjats/nyttjas? av en väldigt nära familjemedlem som i sin tur har dragit med många familjemedlemmar i beroendet.

När jag i dagarna har läst vad massmedia har skrivit och även vad de INTE har skrivit samt läst vad det skrivits på ett antal bloggar om polisens agerande på Grammisgalan i veckan så anser jag; BRAVO POLISEN! Mera, mera, mera av detta arbete.

Att använda narkotika är enligt lag inte tillåtet av någon, i alla fall så länge man vistas i Sverige. Detta gäller ALLA oavsett vad man livnär sig på. För att statuera exempel anser jag att det är extra bra när någon "offentlig" person åker fast. På detta sätt blir det ett bidrag till att INTE glamorisera narkotikan - djävulens påfynd!

2 kommentarer:

Peter Midas sa...

Läs PO Enquists bok, Ett nytt liv, så får du en inblick inifrån en alkis vardag..

Du glömde ett par andra droger: Arbete och pengar!

Fröken Lur sa...

Den´ska läggas på minnet och läsas.

Arbete och pengar; det är nog en drog jag blundat för. Men du har rätt. Det är en drog det också.