tisdag 13 januari 2009

Den engelske kirurgen

Jag brukar inte titta så mycket på TV och när jag tittar så brukar jag somna.

I går var det dock ett undantag. På SVT1 visades en dokuementär; Den engelske kirurgen.
Så här var beskrivs filmen på TV-sidan www.tv.nu:

"Brittisk dokumentär från 2008. Henry Marsh kom första gången till Kiev i Ukraina vid Sovjetunionens sönderfall. Misären och sjukvårdens oförmåga att hjälpa skapade ett engagemang som han behållit i decennier, när han under många vistelser i Kiev hjälpt hundratals annars dödsdömda människor. Även 14/01 i SVT1."

Grymt bra och lite läskig. Lögn! Riktigt ruskigt läskig. I filmen visades hur man opererar bort en tumör i hjärnan på en ung Ukrainare. För att ta bort tumören lyfts en stor del av skalpen bort, det borras i kraniet och det sågas, allt medan patienten är vaken. Alltså, allt sker under lokalbedövning. Jag var tvungen att blunda flera gånger!

Filmen kommer att visas i repris i morgon. Annars går den att titta på via web-tv:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1387154

En sak som facinerade mig, vi människor är tydligen helt oömma i kraniet och i hjärnan!

2 kommentarer:

Singelpappan sa...

Varför plågar du dig själv sådär...?

Låter som ett jobbigt program att titta på.

Fröken Lur sa...

Singelpappan;
Någon direkt självplågan kändes det inte som även om det var läskiga frekvenser då jag var tvungen att blunda. Till saken hör också att jag är ganska blödig. Jag kan inte ens se när någon får en spruta, inte ens på TV. Om jag skulle "stänga av" när ngt är läskigt då hade jag fått blunda alldeles för mycket här i livet och det skulle aldrig gå för jag är rent för vetgirig.

Nyfikenheten tog alltså överhand över det läskiga och därför kunde jag inte sluta titta.

Jag blev också facinerad av denna man, den engelske läkaren, som var en känd kirurg och varför han som människa helt gratis gjorde dessa resor för att lämna sitt bidrag till mänskligheten. Från att operera under de bästa förutsättningarna valde motsatsen alla dessa gånger under alla dessa år. I Ukraina har de inte alls hans kompetens eller resurser. Förutom att han utförde operationer och ställde diagnoser rent gratis så lärde han också ut sin kunskap så att de själv ska kunna utföra operationer som räddar människors liv. Operationer som tex här hos oss ses som enkla men som många gånger inte blir utförda i Ukraina; dels pga kompetens och dels för att de inte har rätt utrustning. Människor som normalt inte skulle fått vård fick vård under hans besök och köerna var långa.
Filmen tog också upp en "baksida". Hur det kan vara som läkare när man misslyckas, hur känslorna hanterades vid sådana tillfällen, risktaganden och alla de svåra beslut läkare många gånger får ta.

Det var en annan sak som den engelske kirurgen gjorde; samlade utrustning och skickade över till Ukraina.

Läkaren gjorde allt utan egna ekonomiska intressen. Han är en man som anser att meningen med sitt egna liv är att man kan göra något för andra människor. En egenskap som jag anser vara något av det finaste en människa kan ha.

Summa Summarium; Jag är vetgirig och väldigt intresserad av "beteendevetenskap". Jag vill lära för att försöka "förstå".