tisdag 20 januari 2009

Sannolikhet

Ibland känns det trist att inte vara så bra på sannolikhetslära.

Som idag; jag sitter på gröna linjen hem från jobb och som vanligt djupt försjunken i en bok. Just nu läses Svensk Maffia på mina resor till och från jobb. I alla fran från eftersom morgnarna brukar ägnas åt någon tidning.
Vid centralen hoppar det på en kille. Tar upp en bok och börjar läsa. Just det; även han läser Svensk Maffia.

För en tid sedan inträffade följande; jag ligger i soffan och tittar på TV ganska sent en kväll. Ser en deckare men som vanligt somnar jag.
Jag vaknar igen tidig morgontimme och TVn är påslagen. Det komiska är att jag vaknar mitt i en reprissändning av just den deckaren som jag somnade till. Dessutom vaknar jag så att jag får se ca 2 minuter av det jag redan har sett precis innan jag somnade och kan i och med att jag vaknade på morgonen se resterande av deckaren.

För båda incidenterna skulle det vara ganska kul att veta hur stor sannolikheten är?
Boken; det går väldigt många gröna tåg (jag kan åka alla mellan jobb och bostad), det finns många vagnar till varje tåg, det finns många sittplatser i varje vagn, det finns många böcker att tillgå även om Svensk Maffia är väldigt populär just nu.

Inga kommentarer: