torsdag 25 december 2008

Brödbak på gång

Just nu jäser det för andra gången i mitt kök. Det är bakning på gång!

Detta händer inte ofta i mitt hem. För det första anser jag mig inte ha tiden som behövs, för det andra så indviker jag mjölprodukter eftersom jag håller diet som innebär att allt med kolhydrater mer eller mindre ska undvikas och till slut så brukar jag bli röd och få klåda på händerna av deg. Vet inte vad det beror på och ha länge trott att det har berott på mjölet. Nu börjar jag nästan tro att det är så. I dag bakar jag nämligen med dinkelmjöl och det gick hur bra som helst.

30 minuters jäsning, 30 minuters gräddning och sen ska det njutas för fullt! I kylen står riktigt smör och väntar på att bredas på och bredvid ligger en vällagrad whiskey-cheddar som krydda på härligheten. Hoppas att njutningen blir som jag förväntar mig, den där lilla ostbiten kostade 199 kr kilot. Haha, nu låter jag nästan som mamman i mitt tidigare inlägg!

Inga kommentarer: