måndag 22 december 2008

Shopping som kom av sig...

I kväll tänkte jag handla lite inför jul men så blev det inte. Handlat ja, men inte det jag tänkt mig.

Stannade till vid en av Stockholms största matbutiker på väg hem från jobb. Affären var full av stressade människor. I högtalaren ropades det ut att man skulle vara extra uppmärksam; ficktjuvar pga folkmassan. Det ropades också ut om kundvagnar som var på vift. Jag blev trött på eländet efter bara någon minut.

Tog mig snabbt till köttdisken för att välja ut en skinka. Men vilket vansinne! Inte konstigt att vi är i en finanskris som till stor del beror på överkonsumtion. Varför skall det finnas okokta skinkor från 3-4 leverantörer och färdigkokta från lika många? Sen kommer det till kokta och griljerade från lika många och så får vi inte glömma bort alla sorter av den lättrökta skinkan. Jag köpte ingen. Det bar mig emot när jag såg detta skinkberg. Nästa vansinne är detta överflöd när man vet att det finns människor på vår jord som får gå och lägga sig hungriga.

Förresten, jag såg även det mest onödiga i affären idag. I en frysdisk låg färdiga isbitar i 2 kg påsar. 29.89 kostade det, som hittat haha! Undrar vem som är så korkad som köper något sådant???

Så till leverkorven som jag sett fram emot. Det fanns inte. Bara en läskig tysk leverkorv och det är inte alls samma sak som skånsk leverkorv. Det fick bli dansk gräddig pastej i stället.

Nu har jag tänkt om vad avser min julmat denna jul. Det blir "vanlig" mat och jag fortsätter med min diet. Det jag skall unna mig är att baka ett gott bröd på dinkelmjöl; vridna baguetter och till dem ska jag införskaffa en riktigt lagrad god ost. En sådan där som man nästan får blåsor av. Till maten blir det julmust eller rödvin. Det kommer säkert att inte gå någon nöd på mig.

Inga kommentarer: