onsdag 3 december 2008

Ibland är Stockholm en väldigt liten stad

Som jag nämnt tidigare är jag en kommunalåkare. I går morse var det så liksom alla andra morgnar.

Jag har det bra. Behöver i princip aldrig vänta mer än max 1 minut på morgonen på att t-banan ska komma. I går var det samma sak. Kommer upp på perrongen. Ser att det är 1 minut till nästa tåg och går därför framåt. Stannar och väntar in tåget. Precis där jag stannar ser jag när jag vänder mig om en gammal "lover". Otroligt. Att han skulle stå där, vänta på samma tåg som mig och att jag stannade precis där han stod.

Vi blev nog lika paffa båda två även om båda höll masken, "hej-kramades" och pratade på. Hans förklaring var att han varit på julbord och sovit över hos en kompis. "Tjenare"... som han själv brukade säga. Jag vet nog vad det var för en "kompis". Någon mer kvinnotokig man än honom går nog inte att finna. Hahaha!

Men spelar roll. För mig är han passé sedan lång tid tillbaka och numera är han dessutom singel. Men konstigt är det, dvs så lätt det är att springa på "bektanta" i denna huvudstad. Det hände i går och det har hänt förut.

5 kommentarer:

Peter Olofsson sa...

Hej! Trevlig blogg du har, sitter så här på morgonkvisten c:a 06.00 och letar bloggar om såvitt skilda ting som smärta och antikt och på en "bananskal" så halkar jag in på din blogg. Det är alltid trevligt att läsa folks öppna dagböcker, en del är väldigt "Öppna" av sig, men i botten så är vi ju samma människor och så djäkla olika är vi inte som vi ibland tror, men jag tror faktiskt att jag är lite olik med mina två bloggar, alltså en som handlar om fysisksmärta och en lite glittrigare om just nu jul och antikt. Du har fått dåligt med kommentarer på din blogg, men det blir nog bättre, gäller att få folk att titta in bara.
Visst är Stockholm litet, när jag flyttade hit som 18-åring från Västerås (nu 44 år) då var staden så stor, så stor. Ibland så skrattar jag (obs: inte föraktfullt) när mina fastboende sommargrannar 15 mil från Stockholm berättar att de håller sig borta från den omöjliga Stockholmstrafiken. Jag säger ingenting, tänker bara på Miami, rusningstrafik och orkan i luften, då var det trafik efter det så är Stockhol och Essingeleden rena grusvägen en tidig sommardag, nu lät jag visst lite stöddig iallafall, men som sagt referenserna är olika här i livet. Som exempelvis smärta, hittade en blogg där en tjej beskrev sin klämda tumme, hon höll på att då av smärta, nu är smärta heller ingenting man tävlar emot varandra, lite senare på dagen så får jag ett mail från en kille som har skelletcancer met metastaser i hela kroppen. Han skrev: - Jag har ont. Som sagt jag ska inte vara Luthersk i mina omdömen. Men lite gnäll och självömkan ska man alltid ha. Vad är jag nu för lirare som skriver till dig denna arla morgonstund om du vill och är nyfiken så titta in på www.jernsaxen.blogspot.com och www.oumberligating.blogspot.com bägge med e istället för är, vi är väl i Stockholm. Ha nu en bra dag och om du läser det här på kvällen så hoppas dagen varit bra mvh från Peter Olofsson.

Peter Olofsson sa...

Jaha, du är en sådan där kommentargranskare, "fegis" (ler). Nej, jag bara retas lite, det är nog bra, har det inte själv, men jag har lagt in min mail jernsaxen@live.se så några som klagar på mig har faktiskt haft den goda smaken och skriva sina otrevligheter till mig direkt, alla som gjort det har varit män, vad tror du det kan bero på, himla festligt bara! Nu när jag "retats" lite så måste jag gottgöra det med att tala om att din blogg, blev en härlig start på dagen. Klickade på din favoritförfattare och vips så dök det upp en underbar låt av/med Jonas Gardell med en härlig text. Ha det så bra mvh från Peter Olofsson igen.

Fröken Lur sa...

Hej Peter och tack för dina kommentarer. Det är trevligt att läsa att det jag skriver kan vara något att läsa.

Är väl ingen fegis egentligen men lagen är ju sådan att man är ansvarig även över det som publiceras som kommentarer. Därav min lilla försiktighet.

Ska kika in på dina sidor tänkte jag men först måste det städas. Mamma kommer i morgon. Och tänk, man blir aldrig vuxen inför sin mamma... och i det här fallet vill jag inte visa vilken slarvmaja jag kan vara ibland :-)

Peter Midas sa...

Öh, den där gamla dejten. Känner jag honom? Eldaren på Blidösund?

Fröken Lur sa...

Hahahaha, javisst! Men den här gången var det inte hett :-)