fredag 26 december 2008

Tre dagar åt ingenting

Ja, det är nog så jag kan summera denna julhelg. Bortser jag från att titta på tv, spela backgammon, spela poker, spela alfapet, läsa bok och kattmys så stämmer det ganska bra. Visserligen bakade jag ett bröd i går men det räknas knappast. Lägger jag ihop de här tre dagarnas tid i mitt lilla kök så är den minimal. Ändå har det inte gått någon nöd på mig; julskinka, brunkål, hemmalagade köttbullar och prinskorv har jag fått i mig. Julmat har jag ätit ganska mycket i december så det här har känts lagom. Julgodiset har jag saknat lite, men bara lite. I gengäld så slipper jag känna mig som en uppstoppad julkorv.

Tänk vilket konstigt liv jag lever. Den här årstiden går jag in i min lägenhet precis som om det vore ett björnide. Blir ganska asocial dessutom. På sommaren vistas jag knappt inomhus så länge det är ljust ute, umgås och har trevligt. Tänk om alla dessa sammanhängande helgdagar som är nu i december hade varit på sommaren i stället. Då skulle tom jag tycka att julen var en perfekt helg.

Ganska skönt att det i morgon är en "vanlig dag". Då skall jag nog se till att fixa undan lite. Det börjar krypa så smått i kroppen. Eller så blir det som med tv-tittandet i går. "Snack men ingen verkstad". I stort sett inget av det jag tänkte se såg jag. Jo, om jag bortser från Mama Mia. Det blev deckaren på tv 1 men som vanligt somnade jag. Trist, för det visade sig att kommisarie Lewis var kommisarie Morses fd assistent. Säkert var den bra om jag kunnat hålla mig vaken.

Nej, nu ska jag fortsätta att göra ingenting. Ganska behagligt.

Inga kommentarer: