måndag 15 december 2008

Välskrivning

När jag började skolan i slutet på 60-talet stod det välskrivning på schemat. Oj, vad jag älskade dessa lektioner.

Jag minns att jag hade en anteckningsbok med extra stödlinjer. I den skulle alfabetet skrivas; varje bokstav som gemen och versal, textning såväl som skrivstil Det senare några år senare än första årskurs. Den där boken knetade jag hårt med och gissa om jag blev lycklig varje gång jag fick en blänkande stjärna; liten, stor, guld eller silver.

Jag minns också hur jag kunde sitta vid ett bord hemma när det inte var väder för att vara ute och "leka skola med välskrivning". Bokstäverna präntades många gånger på pappret.

Jag minns när jag kom till lilla G. Hur förtvivlad jag var, jag var så rädd att jag aldrig skulle kunna lära mig att skriva denna bokstav snyggt. Vad jag inte visste var att det finns olika sätt att skriva denna lilla bokstav.

All min tid som barn med välskrivning har gett resultat. Ofta får jag höra att jag har en fin och tydlig handstil. Uppdragen är många under åren som gått med att texta kort. Et uppdrag jag minns extra tydligt var att jag fick äran att fylla i ett vigselbevis åt en fd kollega som hade rättigheter att agera vigselförrättare.

I går eftermiddag fick jag en smärre chock! Nästan stum av förvåning och undrandes; hur har det kunnat bli på detta vis?
Bästa S är lärare till yrket och undervisar på högstadienivå. I går eftermiddag satt hon och rättade prov/inlämningsuppgifter undangömd i ett hörn i grottan. Jag råkade se de skrivna bladen och frågade vad gör du? Jag rättar säger hon. Men säger jag, du är väl lärare på högstadiet??
Anledningen till min fråga; det såg ut som om det var lågstadieelever som skrivit. Men det visade sig vara niondeklassare och en del ark var nästan totalt oläsliga.

Jag förstår att samhället har gått dithän att det skrivs mer och mer via ett tangentbord. Men, tänk så många gånger vi ändå måste skriva med papper och penna. Hur ska det bli när dessa elever kommer ut i arbetslivet, skriver något på ett papper som ingen kan läsa? Tänk så många fel som kan uppstå för att läsaren inte kan tyda orden?

Varför har välskrivningen försvunnit från schemat för lågstadiet? Varför skall barn idag gå miste om det roliga att få glimmande stjärnor precis som jag fick?

Inga kommentarer: