tisdag 9 december 2008

Julmarknader

Oj, vad det finns marknader här i Stockholm såhär års. I helgen var mamma på besök varför det blev några vändor i stan. I vanliga fall undviker jag stan såhär års för jag avskyr när det i princip ska behövas knuffas för att ta sig från A till B. Dessutom är jag, fastän jag är tjej, en väldigt dålig shopperska. Att shoppa känns oftast som något nödvändigt ont. Okej, ibland händer det men när jag shoppar då shoppar jag i princip för flera månader framåt.

Men nu blev det som sagt ett undantag denna helg.

Första julmarknaden som besöktes var Kungsträdgården. Sedvanliga små röda stånd men det som höjde stämningen var den fina granen med kulor, stjärnor och ljus. Och så självklart den fina utomhusbanan som var uppriggad. Ser nästan precis ut som i gamla filmer; träcken, åkarna fick åka runt och det spelades musik.

Sen blev det NK, Gallerian och tälten runt ringen uppe på Sergelstorg samt plattan. Där kändes det som "riktig" marknad. Riktigt trevligt.

Östermalms torg är i dessa en liten oas. Där slipper man all trängsel men å andra sidan finns där ingen julmarknad. Dock, en av torghandlarna säljer julkransar som är underbart fina! Värda en extratitt.

En självklarhet när det är julmarknad är att besöka Stortorget i gamla stan. Men det går inte att komma ifrån, utan snö är denna marknad inte mycket att hurra över.

Hur som helst. Nu är all julshopping över för min del. Lyckliga jag slipper ut och trängas för att handla julklappar. Nu ska jag bara vänta in julen. Få några dagars ledigt, äta julskinka och brunkål och bara vara!

Inga kommentarer: