söndag 14 december 2008

ComHem, ett praktexemplar på kass kundvård

Jag har haft olika operatörer under årens lopp vad avser internetaccess, telefon och TV. Vid några tillfällen har jag mer eller mindre varit tvingad att anlita ComHem vilket varje gång har varit en psykisk påfrestelse. Värre leverantör vad avser kundvård finns nog inte. Om jag skulle skriva här vad jag varit med om så skulle det bli flera timmars läsning.

Nu är jag äntligen, nästan, fri från dem. Sista halvåret har jag haft en TV-dekoder som inte har fungerat. Jag har betalt mina räkningar men jag har inte utsatt mig för att sitta i deras telefonköer.

I går var det dock ett litet undantag. Jag bor i ett hus där kabel-TV (grundutbud) ingår i hyran. I går eftermiddag blev det "myrornas krig" på TVn. Efter att ha undersökt med grannarna om det var likadant hos dem så bet jag i det sura äpplet och ringde till Comhem.

Efter långa meddelanden i deras knappval och ett antal olika val från min sida blev jag placerad i kö. "Du har plats 88 i kö, beräknad tid 28 minuter". Det finns bara ett ord: SKANDAL!

För några månader sedan fanns det stora artiklar i Computer Sweden där ComHems vd uttalade sig om deras contact-center, om förbättringar mm som skulle vidtagas. Eftersom jag arbetar inom telekom och är leverantör av dylika system så skrev jag ett mail till honom där jag berättade om mina egna upplevelser, om lösningar etc. Har jag fått något svar? NEJ. Visserligen var det ett mixat mail; tjänstemail och privatmail men ett litet svar anser jag nog att jag borde fått.

Sen är det ju egentligen såhär; inget system i världen kan lösa problemen om man inte har tillräckligt med personalresurser som kan svara. Och, det är ledaren som har täten för den övriga personalen. Om inte han har moral att svara på mail, vad ger det då för intryck på personalen?

Inga kommentarer: