torsdag 11 december 2008

Hemfridsbrott

I går fick jag höra en kul historia. Skrattade gott men jag tror inte att historien var så komisk för "brottslingen".

En bekant till mig var för något år sedan hembjuden till några goda vänner (??) på nyårsfirande. Båda, herrn och frun i huset, är lite speciella var och en på sitt sätt. Min bekant är en helt "vanlig" man dvs inte speciellt "udda". Alla tre umgås i vanliga fall relativt kontinuerligt eftersom de ha samma fritidsintressen.

När klockan blev sent denna nyårsnatt vilket inte är så ovanligt när det är nyår bad "herrn i huset" min bekant att gå hem för klockan var mycket. Min "bekant" som var lite förfriskad var väldigt pratglad så därför tog det lite tid innan han fick på sig ytterkläderna och kunde gå hem.

Några dagar senare kom det ett brev på posten till min "bekant" från polisen. "Herrn i huset" som tillika är advokat hade anmält min bekant för hemfridsbrott och polisutredningen skulle därför sättas igång.

Slutet på historien; utredningen lades ner och alla tre är fortfarande "vänner".

Summa summarium:
1) Det är bra att kunna förlåta
2) Ber värdfolket en att gå hem - då är det bäst att sätta fart och komma ut fortare än fortast!

Inga kommentarer: