fredag 19 december 2008

Rosengård

Jag minns när Rosengård byggdes. Inte kunde jag, fastän jag tidigt förstod att Rosengård hade dålig klang, att det idag så många år senare skulle vara en plats för upplopp.

När jag nu sitter här och ser på TV inslag från nattens händelser så går mina tankar till filmen Flykten från New York. För mig finns det liknelser. Lite skrämmande.

Jag tror att det bästa skulle vara att riva hela sk**en, erbjuda alla annat boende och få bort segreationen. Jag är medveten om att detta är en önsketänkande. Att finna nya bostäder åt alla i Öresundsregionen är ingen lätt uppgift om ens möjlig. Men varför inte börja bygga nya områden? På så vis blir det flera flugor i en smäll; nya bostadsområden där målet är icke segreation (50% "gammelsvenskar" och 50% "nysvenskar", lågt pris för kommunen eftersom det är lågkonjuktur och minskad arbetslöshet bland byggjobbare.

Inga kommentarer: