söndag 28 december 2008

Nymåne och kattbus

I natt har det varit nymåne. Detta vet jag eftersom jag var tvungen att kolla upp om det var fullmåne. Så var alltså inte fallet.

När det är fullmåne brukar jag själv ha lite extra energi och lite svårare att sova. I natt var det visserligen inte jag som hade essa symptom men däremot katterna mina. Jag beskyller båda för jag vet inte exakt vem av dem som haft skojjigt men jag har ändå mina aningar att det var Elza.

Först vaknade jag av en riktig smäll. Så hög att jag var tvungen att stiga upp. I sovrummet har jag en jättekruka men någon växt jag inte kan namnet på. Eftersom växten har växt lite konstigt har jag rejält stora stenar som tyngd. Stenarna är förresten stulna för många år sedan från Bönsäcken på Hanö. Alltså, för att välta denna kruka behövs det lite kraft. Men, men.. detta var vad någon av katterna lyckats med. Även om jag fick massor av jord på golvet och en växt som får förvisas till soprummet så är jag i alla fall glad att den inte vältes åt andra hållet. Då hade en kruka gått i kras.

Nästa gång jag vaknade var det till ytterligare en smäll och därefter ett skramlande. Den här gången var det en glasburk med småmynt som åkte i golvet. Pengar kan vara skoj även för en katt. Gissa om de for runt på golvet; tassen var hockeyklubban och pengarna var puckarna.

Tredje gången jag vaknade var framåt morgonen och då behövs inte så mycket för att jag ska vakna. Orkade inte gå upp men när jag väl gjorde detta så fick jag veta med besked. I stort sett alla prylar på nedersta hyllan i badrumsskåpet låg i vasken.

De ställer till en hel del mina katter. Ibland känns det som om mitt hem egentligen är deras hem och jag är inneboende. Men, jag skulle aldrig vilja vara utan dem!

Inga kommentarer: