lördag 22 november 2008

Flirt

I går kväll var jag med om något speciellt, en liten kul och gullig flirt i "lokala" affären.
Det började med att jag blev så grymt sugen på lussebullar. Framför brödskåpet står en äldre man, lite ryggkrökt av alla år och ett ansikte fullt av ålderstecken. Med sig hade han även 2 kryckor. Med en grov gissning så tippar jag på att han var 80 minst om inte 85.
Där står han alltså, den gamle mannen och försöker få upp en plastpåse samtidigt som han upptäcker att jag kommer gåendes mot honom. Han stannar upp med sitt plastpåsprojekt, tittar och plirar glatt med sina ögon mot mig.
Eftersom jag inte brukar handla kakor odyl (hände ej heller innan jag höll diet) så förstod jag inte med en gång hur jag skulle öppna de där brödhyllorna. Men jag behövde inte fundera så länge; jag ska hjälpa dig säger den gamle mannen och plirar en extra gång med sina ögon samtidigt som han ger mig ett stort leende.
Jag packar ner mina lussebullar, tackar snällt för hjälpen och går vidare i affärens labyrintgångar. Efter en stund är jag ståendes i kön för att betala. Vem kommer inte då skruttandes fram med dåliga ben och kryckor. Jo, den gamle mannen och än en gång får jag det där leendet och den där blicken som talar om för mig vilken charmör han måste ha varit en gång i tiden. Nu med för den delen.

Jag blev berörd, inte för att en man flirtade med mig för det har jag varit med om förut. Men att en man som har levt detta långa liv och statistiskt sett inte har många år kvar ändå har kvar denna inre glöd. En glöd som han bla använder åt att flirta med kvinnor i matbutiken och som dessutom är nästan hälften så gamla som honom.

Om jag blir lika gammal, då vill jag också ha kvar den där glöden. Därför ska jag försöka behålla denna lilla händelse i mitt inre. Alltså en händelse som ska läggas i min "livsryggsäck".

Inga kommentarer: