lördag 15 november 2008

Veckans skandal

I veckan har det gått att läsa om en tysk affärskedja både i Metro och diverse andra tidningars nätbilagor.

För att hålla uteliggare borta ifrån containern där de slänger gammal mat har de hällt något rengöringsmedel, som definitivt inte är bra att få i sig, över gammal mat som de slängt.

För det första är det skandal att vi i Sverige har människor som tvingas bo på gatan och när de väl hittar någonstans att sova över natten får de oftast somna med hunger.

För det andra är det skandal att vi i Sverige har människor som tvingas leta efter mat för dagen i containrar.

För det tredje och kanske värst av allt, hur kan man missunna dessa människor att få lite mat i magen? Många gånger är ju det som slängs för att bäst-före-datum gått ut helt okej.
Tydligen var problemet att det smutsades ner när det rotades i container. Jag är fullt medveten om vad detta innebär eftersom jag under en tid haft min arbetsplats i närheten av en butiks bakgård. Men varför inte ha ett bord i närheten av containern där man lägger all mat som man tänker slänga? Lägg ut maten på morgonen och släng det som blir över först på kvällen. Nedskräpningen borde på detta sätt minimeras och ligger inte maten framme över natten så håller sig förmodligen råttorna borta.

Tror jag ska skicka boken "Hemlös - med egna ord" till Sverigechefen för den där kedjan. Nu skall i alla fall jag bojkotta deras affärer framöver!

Inga kommentarer: