lördag 22 november 2008

I dag är det vitt

Nu har det börjat ljusna här hemma på Kungsholmen. Mina blickar gick åt fönsterna när jag tog en vända ut i köket för att fylla på kaffekoppen. Vad ser jag? Det är vitt ute. Ett cm-tjockt lager av snö ligger på bilar, gator och trottoarer.

Visst är det fint med snö när man ser den så här tidigt på dagen, när den är totalt orörd och fortfarande vit. Men snart är den slaskig och smutsig. USCH och ÖRK! Låt denna tid som nu väntar snart vara över!

Förresten, i går pratade jag med en man som arbetar på våningen under mig. Vi möts lite då och då i hissen. I går kom vi att prata om vintersolståndet. Vi båda var överens om att denna dag borde firas i stället för julafton. Det är ju dagen då allting vänder, dagen då vi åter går mot ljusare tider! Alltså, en dag som borde firas! Hmmmm, jag skall kanske fixa en liten fest för att dricka midvintersblot tillsammans med nära och kära?

Inga kommentarer: