lördag 22 november 2008

Nostalgi

Samtidigt som jag går här och pysslar (städar), pausar mellan varven vid datorn lyssnar jag på radion. Just nu är det "Ring så spelar vi". En av de tävlande skall i kväll gå på 70- och 80-talsfest.

Mina tankar går några år tillbaka, sådär 8 eller 9 tror jag. En kollega skulle ha 70-talsfest dit jag var inbjuden. Iklädd för kvällen i ett par omsydda jeans, så att de hade den där trekanten inkilad så att de fick värsta bredden plus ett dekorband nedtill, en tight top, ett svart sideband hårt om halsen och på det ett ditsytt silverhjärta och som klicken över i ett par svarta platåskor beger jag mig till förfesten. Smirres förra hem för den delen.

Där möter jag J och faller totalt som en fura. Vilken kväll det blev i hans sällskap och vilka underbara möten det blev ett antal år framåt. Härligt är att ha alla de minnen då vi seglat runt i Stockholms skärgård. Härliga är alla de minnen då vi suttit och pratat om allt och inget. Härligt är det att minnas tillbaka på hans underbara skratt, hans energi som smittade av sig till mig efter bara ett kort telefonsamtal.

Vi har sporadisk kontakt lite då och då men numera enbart som gamla vänner eller bekanta eller vad man ska kalla det. Det är trevligt det också även om det är på ett helt annat plan numera. Är väl så det blir när två människor som stundtals stått varandra väldigt nära glider ifrån varandra på ett eller annat sätt utan att det blir minsta lilla besvikelse eller bitterhet från endera parten. Nu är det svunna tider som väcker trevliga och underbara minnen till livs då och då. Svunna tider som med all sannolikhet har haft sin påverkan på den individ jag är i dag.

Inga kommentarer: