söndag 23 november 2008

Hötorgs-shopping

I går tog jag en vända in på hötorget för att handla lite blommor. Valde att åka sent på eftermiddag för att fynda.

Ganska kul att gå på Hötorget mellan 15-16 en lördag. Allt är "billigt". I alla fall så skriks det så från i stort sett alla stånd. Den ena vill överrösta den andra. Samma blommor finns i princip i varje stånd, priserna är i princip desamma.

Såhär sent en lördagseftermiddag är det bara att ställa sig vid ett av stånden. Se försäljarna binda ihop en bukett samtidigt som de skriker, "vem vill köpa, bara 50 kronor, vem vill köpa" under tiden som buketten tar sin form. Ger dem en liten signal, "intresserad men stoppa in lite fler blommor i buketten först". När man sen är nöjd och belåten sträcker man fram sin sedel och med sig hem har man en stor bukett blommor. I går blev det en höstbukett; 6 tvåfärgade långa rosor i röd och gul nyans, 5 krysantemum i matchande färg och sedan några kvistar höstfärgade löv. 50 kronor fattigare men ett bra fynd enligt mig. Ganska vacker bukett blev det också som pryder sin plats i mitt snart nystädade hem. I och för sig är kanske inte kvalitén den bästa men några dagar kan man i alla fall glädjas. Att ha en bukett blommor i sitt hem anser jag vara lite av den vardagslyx som man skall försöka unna sig då och då. Inte bara vänta in att få blommor även om det är lite roligare än att köpa själv. Jag älskar blommor!

Ytterligare fynd jag gjorde igår var att köpa 2 hg trattkantareller för 10 kr. Inte så dumt det heller.

Inga kommentarer: