onsdag 12 november 2008

SL, tummen ner och tummen upp


Ibland undrar jag hur svårt saker och ting kan vara?

Som, SL, hur svårt kan det vara för dem att lämna korrekt information? Gissar att de har full kontroll på samtliga tåg inkl tvärbanan var de befinner sig på spåret. Dessutom finns det displayer och högtalarsystem i stort sett på samtliga stationer.

I måndags skulle jag åka en vända till Gullmarsplan på lunchen. Var tvungen att göra en snabb-ärende. Gav mig iväg, uträttade ärendet på några minuter men eftersom tanten i kassan hade rymt och väntetiden i kassakön därmed blev lång missade jag tåget tillbaka med 1 minut. Inte så farligt, tågen går var tionde minut ungefär.

Gör en snabbkalkyl som slutar med att det går snabbare att vänta in nästa tåg än att gå. Så efter några minuter ser jag på displayen som räknar ner tiden tills tåget ska komma att den ökats på i stället för att minska. Så äntligen ett besked i högtalaren, tåget är 8 minuter försenat och befinner sig vid Liljeholmen. OK, väntar väl lite till tänker jag. Fel beslut! Tiden på displayen ändras hela tiden och först efter 30 minuter kommer tåget glidandes in på perrongen. Grrrrr! Att tåg kan bli försenade är OK men att inte få rätt information anser jag vara skandal!

Annars, SL är förträffligt!
Otroligt så mycket man kan åka för 690 kronor på en månad och det går att ta sig fram på många ställen kommunalt med t-bana, buss, pendel, tvärbana och roslagsbana. De gånger det är lite svårare finns det taxi. Mycket taxi kan åkas på en månad om man jämför med vad en bil kostar per månad.
Dessutom tar det inte mycket längre tid än om man skulle ta sig mellan A och B med bil. Avstressande, slipper dessa långa köer morgon och kväll och stressen med att leta parkering när man är på kundbesök i city finns inte längre i mitt liv.

Nu är det dags. Dags att göra mig i ordning och sätta mig på gröna linjen till Gullmarsplan och läsa Computer Sweden i lugn och ro.

Inga kommentarer: